Hva skal du gjøre når sjefen din spør deg om å gjøre noe uetisk eller ulovlig Når sjefen din spør deg om å gjøre noe uetisk eller ulovlig, står du overfor et av de mest utfordrende dilemmaene i din karriere. Det er potensielle negative konsekvenser for å snakke opp, så vel som for å overholde, sier Lynn Taylor, en nasjonal arbeidsplassekspert og forfatteren av Tame Your Terrible Office Tyrant: Hvordan administrere Childish Boss Behavior og trives i jobben din. Det kan føles som et tap, men du bør aldri overholde en ulovlig forespørsel. Du bør også vite at du ikke er alene, sier hun. Økt gjennomsiktighet gjennom sosiale medier og økonomiske nedfall har redusert etiske brudd noe. men dessverre er problemet fortsatt utbredt nok til å påvirke alles karriere fordi ledere ikke alltid spiller med de samme reglene. Hvis og når sjefen din spør deg om å gjøre noe du vet, burde du ikke, bør du først forstå fakta, kjenn valgene dine og vurdere potensielle utfall før du gir svaret ditt. Mest av alt, vet at selvbeskyttelse er viktig, forklarer Taylor. Forseelser som for eksempel ødeleggelse av bestemte data, ulovlig ansettelse og oppsigelsespraksis, overkredittklienter og uautorisert bruk av proprietær selskapsinformasjon kan for eksempel plage deg for livet hvis du velger å engasjere seg profesjonelt, moralsk og i ekstreme tilfeller , lovlig. Igjen, hvis du tror (eller vet) forespørselen er ulovlig, ikke overholder. Men hvis det er i det grå området eller virker uetisk, heres hva du bør gjøre: Se som: En side lysbilder Vær sikker på at du forstår situasjonen. Pass på at du er helt klar over fakta og ikke overreager, sier Taylor. Be om gjenoppretting av mistenkelige forespørsler. Lag nok tid til å reflektere over situasjonen og unngå et knepekjøringsrespons basert på følelser. Bruk gut instinkter. Sebastiaan ter BurgFlickr Hvis det virker uetisk, er det sannsynligvis. Hvis du føler deg ubehagelig, så begynn å stille spørsmål. La ditt neste trekk flyte fra informasjonen som utfolder seg, gir hun råd. Vær tro mot ditt moralske kompass. Dette er din karriere du må leve med dine valg for livet. Og avhengig av situasjonen, kan det påvirke andre liv negativt, sier Taylor. Ikke forsett forsiktig i ditt svar eller unngå å svare. Du trenger ikke å svare umiddelbart og har det bedre å gå inn i en spørsmålsmodus. Når det er sagt, hvis du venter for lenge eller ikke reagerer, kan det være vanskeligere å til slutt utfordre sjefen din, forklarer hun. Når du har samlet fakta, gjør ditt trekk. Still spørsmål og flere spørsmål. Flickr via highwaysagency Når du får den ubehagelige appellen fra sjefen din, er det beste du kan gjøre, å spørre deg bort. Be om at forespørselen skal gjentas og deretter omskrive: Jeg vil forstå dette litt bedre. Sier du at du ikke vil at jeg skal dokumentere xyz for Jones-kontoen. Hvorfor vil du gjøre dette? Ville det ikke være uforenlig med vår normale praksis. Se hvor det fører, sier Taylor. Prøv å redde med sjefen din. Hvis du kan samle opp nok diplomati og sjefen din er åpen for diskusjon, er det svært gunstig å forklare bekymringene du har for deg selv, sjefen din og selskapet. Hvis du kan forordre ditt argument med det faktum at du vil være nyttig og verdsette jobben din, kan du kanskje hjelpe lederen til å se lyset og ned igjen, sier Taylor. Forstå hva som ligger bak forespørselen. Forutsatt at oppgaven ikke er ekstreme, kan det være en etisk vei for å oppnå et bedre resultat, for eksempel at sjefen din ikke har vurdert. Gjør det din gjensidig brainstorm, det vil si hvordan kan vi jobbe for å løse dette, i motsetning til hans eller hennes problem. Aldri bli mobbet. Du kan føle deg presset til å overholde din anmodning fra bos, men ikke la deg mobbe inn i noen oppgave som du er ubehagelig med. Du kan ende opp i et søksmål eller et fengsel, hvis sjefen din er involvert i noe som er skadelig, sier hun. Bare fordi du var å adlyde dine ledere, vil ordrer ikke gi et forsvar. På baksiden, ikke bli aggressiv som svar og mobbe tilbake. Det vil ikke gi deg de resultatene du vil ha ved å gå på lovbrudd. Hold deg i kontroll. Utfordre med forsiktighet. University of Exeterflickr Skriv ned de sannsynlige konsekvensene av enhver handling du tar og vite på forhånd hva som er mest gunstig for din karriere på kort og lang sikt, foreslår hun. Enten du prøver å styre opp og hjelpe sjefen din, se det større bildet, eller avslå å være involvert. Å vite den forventede reaksjonen, vil gi deg det beste strategiske trekket. Ta tiltak for å beskytte deg selv. Denne er avgjørende. Hvis sjefen din ikke får meldingen av utallige henvendelser og forsøk på å avskrekke, har du flere valg, forklarer Taylor. Ditt neste trekk vil avhenge av hvor stor forespørselen, forholdet til sjefen din, lover i din stat og industri, forholdet til ledelsen, HR-rollen og risikoen og fordelene ved å holde eller forlate selskapet, for å nevne noen få faktorer. Her er noen handlinger du kan vurdere: 1. Send sjefen din en epost som angir forespørselen. Forhåpentligvis på det tidspunktet ville noen leder se det dårlige valget de gjør. Vent på svar. Hvis sjefen din er insisterende, registrer du det skriftlig til sjefen din og forklar hvorfor du ikke vil overholde, foreslår Taylor. 2. Snakk med bosksjefen om problemet og søk råd (hvis du får forespørselen skriftlig, kan du ta det til sjefen eller HR). 3. Snakk med en leder i HR-avdelingen din. 4. Bare si nei og forklar hvorfor du håper på det beste. Hvis du bestemmer deg for å bli en whistle-blower mens du er ansatt eller etter at du forlater, sørg for å konsultere en arbeidsadvokat, råder hun. 5. Nekte å samarbeide og si opp. Hvis forespørselen er så ugjennomtrengelig, og du føler at du aldri kan fortsette å jobbe for et selskap som vil støtte slik praksis, kan du være bedre å reise, sier hun. Hvis forespørselen er egregious eller grenser til ulovlig, er du langt bedre ute å forlate selskapet. Ingen jobb er verdt å skade ditt rykte eller karriere. Ikke snakk om det med for mange mennesker. Mens du kan føle behovet for å dele utfordringen med kolleger eller venner utenfor selskapet, pass opp. Det er best å først avgjøre alle interne kanaler for å komme frem til en potensiell oppløsning i motsetning til risikoen for eventuelle ærekrav, sier hun. Vær fast og konsistent. Jacquelyn SmithBusiness Insider Når du har gjort din avgjørelse, ikke hule senere. Hvis du er enig i aktiviteten en gang, vil det gjøre det vanskeligere å avvise andre gang, advarer Taylor. Start jobbsøkingen din. Etter å ha fått en uetisk oppgave eller oppgave, kan du plutselig miste respekt og tillit for sjefen din og din arbeidsgiver. Uten tillit, vil du utføre sub-par-spørsmålet ditt motiv kan være bekymret for selskapets langsiktige prospekter og invitere unødvendig angst i din karriere, advarer Taylor. Dessuten kan sjefen din begynne å behandle deg annerledes og gjøre livet ditt elendig. Dette er en kritisk tid å tenke på om du virkelig vil jobbe for noen som er villige til å sette din jobb eller karriere i fare. eller hvem behandler deg dårlig for å nekte å overholde det. Deretter begynner du en diskret jobbsøk mens du forsøker å løse saker, sier Taylor. Og hvis du blir bedt om å utføre en ulovlig oppgave, bør du fremskynde jobbsøkingen din og gå straks, legger hun til. En av de beste måtene å beskytte deg mot en potensiell ulovlig forespørsel er å umiddelbart kontakte en arbeidsadvokat. På den måten vil du ha alle de beste alternativene som er tilgjengelige for din anmeldelse, avslutter Taylor. Del denne PostTodays Stock Market News amp Analyse Realtid etter timer Pre-Market News Flash Quote Sammendrag Sitat Interactive Charts Standard Innstilling Vær oppmerksom på at når du har valgt ditt valg, vil det gjelde for alle fremtidige besøk på NASDAQ. Hvis du, når som helst, er interessert i å gå tilbake til standardinnstillingene, velg Standardinnstilling ovenfor. Hvis du har spørsmål eller støter på problemer ved å endre standardinnstillingene, vennligst send epost til isfeedbacknasdaq. Vennligst bekreft ditt valg: Du har valgt å endre standardinnstillingen for Quote Search. Dette vil nå være din standardmålside, med mindre du endrer konfigurasjonen din igjen, eller du sletter informasjonskapslene dine. Er du sikker på at du vil endre innstillingene Vi har en tjeneste å spørre Vennligst deaktiver annonseblokkeren din (eller oppdater innstillingene dine for å sikre at javascript og informasjonskapsler er aktivert), slik at vi kan fortsette å gi deg de førsteklasses markedsnyheter og data du har kommet til å forvente fra oss. Forretningsetikk BREAKING DOWN Bedriftsetikk Forretningsetikk sikrer at det finnes et visst nivå av tillit mellom forbrukere og ulike former for markedsdeltakere med bedrifter. For eksempel må en porteføljeforvalter gi samme hensyn til porteføljene til familiemedlemmer og små individuelle investorer. Slik praksis sikrer at offentligheten mottar en rettferdig behandling. Konceptet forretningsetikk oppstod på 1960-tallet da selskapene ble mer oppmerksomme på et stigende forbrukerbasert samfunn som viste bekymringer med hensyn til miljø, sosiale årsaker og samfunnsansvar. Forretningsetikk går utover bare en moralsk kode for rett og galt, det forsøker å forene hvilke selskaper som må gjøre lovlig mot å opprettholde en konkurransefortrinn over andre virksomheter. Bedrifter viser forretningsetikk på flere måter. Case Studies I tilfelle av et selskap som selger frokostblandinger med helt naturlige ingredienser, må markedsføringsavdelingen temperere entusiasme for produktet i forhold til lovene som reglene merkes med. Noen konkurrenter reklamer for høy fiber fiber korn som har potensial til å redusere risikoen for noen typer kreft. Den aktuelle frokostblandingsvirksomheten ønsker å få mer markedsandel. men markedsavdelingen kan ikke gjøre tvilsomme helsepåstander på kornboksene, eller det risikerer å komme til tvister og bøter. Selv om konkurrenter, som har en større markedsandel i kornindustrien, bruker skyggefull merking, betyr det ikke at alle produsenter skal engasjere seg i uetisk oppførsel. En annen case-studie innebærer kvalitetskontroll for et selskap som produserer elektroniske komponenter til dataservere. Disse komponentene må leveres i tide, eller deler produsenten risikerer å miste en lukrativ kontrakt. Kvalitetssikringsavdelingen oppdager en mulig feil, og hver komponent i en forsendelse står overfor sjekker. Dessverre kan kontrollene ta for lang tid, og vinduet for on-time frakt kunne passere, og det forsinker i sin tur kundens produktutgivelse. Kvalitetskontrollavdelingen har mulighet til å levere delene, i håp om at ikke alle er defekte, eller selskapet kan forsinke forsendelsen og teste alt. Hvis delene er defekte, kan selskapet som kjøper komponentene stå overfor en firestorm av tilbakekobling av forbrukerne, noe som kan føre til at kunden søker en annen, mer pålitelig leverandør. Statistikk Den nasjonale forretningsetiske undersøkelsen kommer ut hvert annet år. I 2013-utgaven så respondentene en all-time lav i uetisk oppførsel. Rundt 41 ansatte opplevde misbruk på jobben, sammenlignet med 45 i 2011. Undersøkelsen konkluderte med at muligens et usikkert økonomisk klima førte til mindre risikotaking i profittvirksomheter som leder flere ledere og ledere til å handle mer etisk. Undersøkelsen fant at 60 mislighold på jobben skjedde blant ledere, og 25 av de ansatte beskyldte seniorledere for uetisk oppførsel.
No comments:
Post a Comment